Kurs prowadzony jest w bezstresowej atmosferze. Uczestnikom zapewniamy wodę, kawę, herbatę, ciastka i dobry humor.

Kurs prowadzony jest w języku polskim, natomiast egzamin (test + praktyka) przeprowadzany jest w języku angielskim (procedury radiowe + test). Dla osób słabiej znających angielski posiadamy materiały przetłumaczone na język polski.

Wymagana jest znajomość języka angielskiego na poziomie rozumienia tekstu. 

Po ukończeniu kursu uzyskuje się uprawnienia do bezterminowej obsługi urządzeń jachtowych pracujących w systemie VHF+ DSC ( GMDSS 1) w żegludze pełnomorskiej.

SRC (VHF + DSC) SRC ( Short Range Certificate )

Certyfikat radiooperatora krótkiego zasięgu VHF ( Very High Frequency ) – tzw. “Ukf-ka” DSC (Digital Selective Calling) – cyfrowe selektywne wywołanie. GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System) – morski światowy system łączności alarmowej i bezpieczeństwa Każdy jacht morski musi posiadać na  swoim pokładzie „UKF-kę”, mówią o tym przepisy bezpieczeństwa, dobra praktyka morska i zdrowy rozsądek. Wychodząc w morze warto sprawdzić działanie tego radia. W wielu przypadkach może ono decydować o życiu naszym i całej załogi. Według umów międzynarodowych i prawa do obsługi radia jest upoważniona osoba posiadająca uprawnienia operatora UKF, lub osoba pod jego bezpośrednim nadzorem. W praktyce oznacza to, iż na pokładzie każdego jachtu morskiego musi znajdować się przynajmniej jedna osoba z świadectwem SRC. W wielu krajach (Wielka Brytania, kraje basenu Morza Śródziemnego) uprawnienia te są częściej kontrolowane niż same kwalifikacje żeglarskie. W dniu 01.02.2005 (wg UM od 01.02.2007) został wprowadzony jako obowiązkowy system GMDSS. Według tego schematu jachty (głównie komercyjne, a takimi są wszystkie jachty czarterowe) powinny posiadać radia UKF z przystawką DSC. Do obsługi takiego radia potrzebne są kwalifikacje radiooperatora krótkiego zasięgu SRC. W razie kontroli, która stwierdzi brak osoby ze świadectwem SRC, grozi w najlepszym wypadku konfiskata radia. Pomijając kwestie prawne, a skupiając się na dobrej praktyce, dobrze mieć świadomość jak rozmawiać przez radiotelefon, zwłaszcza z przedstawicielami kraju, portu czy służb ratunkowych. Warto znać procedury ratunkowe, jakich informacji od nas się oczekuje no i co zrobić w przypadku nieumyślnego wywołania alarmu. Akcja ratunkowa to ogromne koszty (wiele organizacji finansuje się sama), poza tym w danym momencie inna jednostka może potrzebować pomocy, od której zależy życie wielu osób. Co zrobić w przypadku nieumyślnego wysłania MAYDAY, czy aktywowania EPIRB? Radio jest do rozmawiania, a jego obsługa jest prostsza niż może się wydawać.

RYA

Oficjalnie Royal Yachting Association jest organizacją pozarządową skupiającą ludzi zainteresowanych sportami wodnymi, powstało w 1953 roku, aczkolwiek pierwsze próby zrzeszenia właścicieli małych jachtów datuje się na rok 1888. Początkowo jako organizacja skupiająca syndykaty regatowe, szybko przekształciła się w ciało reprezentujące praktycznie wszystkie dziedziny sportów wodnych z powodzeniem reprezentując interesy wodniaków. System szkoleń został szybko zaadaptowany przez wiele innych środowisk, m. in. wojsko. W czerwcu 2004 r. RYA zrzeszało ponad 100 000 osób. Ponad 14 000 osób rocznie bierze udział w kursach i zdobywa dodatkowe uprawnienia na każdym poziomie, od początkujących, do mistrzów olimpijskich. Szkoły na całym świecie starają się o miano Centrów Szkoleniowych RYA. Centra te są monitorowane na bieżąco przez władze RYA. Wszystkim zależy na jak najwyższym poziomie szkoleń. O sukcesach metod szkoleniowych świadczy choćby fakt, iż pomimo braku formalnego obowiązku posiadania uprawnień żeglarskich w Wielkiej Brytanii, rokrocznie tysiące osób zdobywają kolejne uprawnienia. Dewizą RYA jest Educate not Legislate. Wszyscy zaangażowani w system szkoleń mają możliwość ciągłego podnoszenia kwalifikacji.

Ogólny zarys historyczny. Wymagane licencje i pozwolenia.

  • Certyfikaty sprzętowe
  • The ship radio licence
  • Uprawnienia operatora
  • SRC

Zasady działania UKF Simplex i duplex. Kanały międzynarodowe. Kanały prywatne. Co to jest GMDSS? Urządzenia UKF i DSC.

  • Montaż
  • Zasilanie
  • Antena
  • Funkcje
  • Zastosowanie DSC
  • MMSI (Maritime mobile service identity)
  • Oprogramowanie
  • Funkcje

Navtex EPIRB SART. Telefony komórkowe. Procedury standartowe.

  • Przygotowanie do korespondencji
  • Zasady korespondencji
  • Zakazane transmisje
  • Tajemnica korespondencji
  • Kontrola komunikacji
  • UKF w porcie

Techniki głosowe

  • Wysokość głosu
  • Głośność
  • Szybkość mówienia

Standardowy alfabet fonetyczny. Język radiooperatora.

  • Prowords – wyrazy używane w korespondencji
  • Odległości
  • Kierunki
  • Namiary
  • Pozycja
  • Prędkość
  • Nazwy Geograficzne
  • Czas
  • Wywoływanie portów
  • Nieznana stacje wywołująca
  • Wywołanie ALL SHIPS

Procedury alarmowe

  • Definicja
  • Mayday
  • Pan Pan
  • Securite
  • Transmisje alarmowe DSC i głosowe

Zachowanie w przypadku odebrania wzywania pomocy

  • Mayday relay DSC i głosowe
  • Korespondencja przy udzielaniu pomocy
  • Namierzanie pozycji przy użyciu UKF

Fałszywe alarmy

  • DSC
  • EPIRB

KURSANT MUSI MIEĆ ZE SOBĄ:

  • spinacz do zdjęcia
  • 60 GBP (funty brytyjskie), odliczone w gotówce (zmiana opłaty od 01.2014)
  • zdjęcie o wymiarach 3,5 x 4,5 cm (nowego lub starego typu, czarno białe lub kolorowe)
  • kartki/zeszyt i coś do pisania

PATENT i POTWIERDZENIE ZDANIA EGZAMINU

Patent wysyłany jest bezpośrednio z Anglii na wskazany w formularzu adres korespondencyjny lub od nas z biura. Trwa to od 3 do 8 tygodni od momentu zakończenia kursu. Po pomyślnie zdanym egzaminie każdy z kursantów może otrzymać pisemne potwierdzenie (PDF) o tym, iż zdał egzamin i oczekuje na wydanie certyfikatu. Ten dokument pozwala czarterować jachty w Chorwacji i prowadzić rejsy. Do tej pory wystawiliśmy kilkaset takich potwierdzeń i nigdy nie słyszeliśmy o jego zakwestionowaniu przez jakiekolwiek służby morskie.

WAŻNOŚĆ i OBOWIĄZYWANIE PATENTU

Patent jest ważny na całym świecie (również w Polsce), można na jego podstawie pływać w strefie GMDSS 1 oraz rejestrować stacje radiowe na prywatnych i komercyjnych jednostkach w odpowiednich urzędach danego kraju (w Polsce jest to Urząd Komunikacji Elektronicznej).

  • koszt podstawowy to 395 PLN
  • książka wraz z blankietem MAYDAY: 45 PLN
  • wydanie certyfikatu: 60 GBP (funt brytyjski)
Nr Data kursu Wolne miejsca Miejsce kursu
06WAW 22.05.2018 12 Warszawa - 18:00
04KAT 14.05.2018 12 Katowice - 18:00
06WAW 06.06.2018 12 Warszawa - 18:00
09KRK 04.06.2018 12 Kraków - 18:00
07KAT 04.06.2018 12 Katowice - 18:00
04WR 15.05.2018 12 Wrocław - 18:00
07WRO 05.06.2018 12 Wrocław - 18:00
04GDA 19.05.2018 12 Gdańsk - 12:00

 

Zapytaj o ten kurs

Zgadzam się

Strona używa plików cookie w celu poprawy jej funkcjonalności. W każdej chwili możesz usunąć i zablokować dalsze umieszczanie plików cookie zmieniając ustawienia przeglądarki. Szczegółowe informacje na temat plików cookie oraz przetwarzania przez nas danych osobowych zamieściliśmy w naszej Polityce Prywatności.