Kurs SRC (VHF + DSC)
Na każdym jachcie wyposażonym w radiostację powinna znajdować się osoba z uprawnieniami do jej obsługi.
Licencja radiooperatora SRC VHF to również, poza patentem uprawniającym do prowadzenia jachtów, dokument niezbędny do czarteru jachtu. W skład załogi musi wchodzić co najmniej jeden certyfikowany radiooperator.
Kurs RYA SRC VHF jest jednodniowym szkoleniem zakończonym egzaminem.
Podczas kursu prowadzonego według programu brytyjskiego RYA nauczysz się:
- obsługi radiostacji VHF oraz NAVTEX-u,
- posługiwania się radiopławą EPIRB i transponderem radarowym SART,
- wzywania pomocy w sytuacjach niebezpieczeństwa,
- zdobycia prognozy pogody drogą radiową,
- sprawnej korespondencji ze statkami i portami w j. angielskim,
Kurs SRC trwa jeden dzień i przeprowadzany jest w małych grupach. Koncentrujemy się na ważnych zagadnieniach dotyczących korespondencji radiowej. Nie będziemy uczyć na jakiej częstotliwości nadają poszczególne kanały i jakie są rodzaje modulacji fali, skupimy się wyłącznie na praktycznym używaniu radia i na formułach, jakie obowiązują przy wywołaniu innej jednostki, czy akcji ratunkowej.
Stawiamy na praktykę - szkolimy na nowoczesnych radistacjach ICOM wyposażonych w zaawansowane fukcje DSC i zintegorwanych z GPS.
Uczestnikom kursu wysyłamy materiały szkoleniowe, z którymi warto zapoznać się przed kursem, aby zaoszczędzić cenny czas na przeprowadzenie ćwiczeń praktycznych, na które zwracamy szczególną uwagę.
Na miejscu każdy uczestnik kursu otrzymuje podręcznik SRC VHF wliczony w cene kursu - nie pobieramy dodatkowych opłat za książkę.
Posiadamy autoryzację jako RYA Trainig Centre – możemy samodzielnie prowadzić zarówno kursy, jak i przeprowadzać egzaminy. Certyfikat brytyjski wystawiany po kursie jest równorzędnym dokumentem do polskiego świadectwa wydawanego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej i jest respektowany zarówno podczas kontroli, jak i podczas rejestracji radiostacji w Urzędzie.
Oprócz kursów organizowanych w podanych powyżej terminach, możemy przygotować szkolenie dla grup w indywidualnie ustalonym dniu. Istnieje możliwość przeprowadzenia kursu w dogodnym miejscu: klubie, szkole, ośrodku.
Po ukończeniu kursu uzyskuje się uprawnienia do bezterminowej obsługi urządzeń jachtowych pracujących w systemie VHF+ DSC ( GMDSS 1) w żegludze pełnomorskiej.
Pamiętaj, że bez licencji radiooperatora SRC VHF nie możesz prowadzić korespondencji radiowej na morzu. Wyjątkiem od tej reguły jest wzywanie pomocy w sytuacji zagrożenia życia.
SRC (VHF + DSC) SRC ( Short Range Certificate )
Certyfikat radiooperatora krótkiego zasięgu VHF ( Very High Frequency ) – tzw. “Ukf-ka” DSC (Digital Selective Calling) – cyfrowe selektywne wywołanie. GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System) – morski światowy system łączności alarmowej i bezpieczeństwa Każdy jacht morski musi posiadać na swoim pokładzie „UKF-kę”, mówią o tym przepisy bezpieczeństwa, dobra praktyka morska i zdrowy rozsądek. Wychodząc w morze warto sprawdzić działanie tego radia. W wielu przypadkach może ono decydować o życiu naszym i całej załogi. Według umów międzynarodowych i prawa do obsługi radia jest upoważniona osoba posiadająca uprawnienia operatora UKF, lub osoba pod jego bezpośrednim nadzorem. W praktyce oznacza to, iż na pokładzie każdego jachtu morskiego musi znajdować się przynajmniej jedna osoba z świadectwem SRC. W wielu krajach (Wielka Brytania, kraje basenu Morza Śródziemnego) uprawnienia te są częściej kontrolowane niż same kwalifikacje żeglarskie. W dniu 01.02.2005 (wg UM od 01.02.2007) został wprowadzony jako obowiązkowy system GMDSS. Według tego schematu jachty (głównie komercyjne, a takimi są wszystkie jachty czarterowe) powinny posiadać radia UKF z przystawką DSC. Do obsługi takiego radia potrzebne są kwalifikacje radiooperatora krótkiego zasięgu SRC. W razie kontroli, która stwierdzi brak osoby ze świadectwem SRC, grozi w najlepszym wypadku konfiskata radia. Pomijając kwestie prawne, a skupiając się na dobrej praktyce, dobrze mieć świadomość jak rozmawiać przez radiotelefon, zwłaszcza z przedstawicielami kraju, portu czy służb ratunkowych. Warto znać procedury ratunkowe, jakich informacji od nas się oczekuje no i co zrobić w przypadku nieumyślnego wywołania alarmu. Akcja ratunkowa to ogromne koszty (wiele organizacji finansuje się sama), poza tym w danym momencie inna jednostka może potrzebować pomocy, od której zależy życie wielu osób. Co zrobić w przypadku nieumyślnego wysłania MAYDAY, czy aktywowania EPIRB? Radio jest do rozmawiania, a jego obsługa jest prostsza niż może się wydawać.
RYA
Oficjalnie Royal Yachting Association jest organizacją pozarządową skupiającą ludzi zainteresowanych sportami wodnymi, powstało w 1953 roku, aczkolwiek pierwsze próby zrzeszenia właścicieli małych jachtów datuje się na rok 1888. Początkowo jako organizacja skupiająca syndykaty regatowe, szybko przekształciła się w ciało reprezentujące praktycznie wszystkie dziedziny sportów wodnych z powodzeniem reprezentując interesy wodniaków. System szkoleń został szybko zaadaptowany przez wiele innych środowisk, m. in. wojsko. W czerwcu 2004 r. RYA zrzeszało ponad 100 000 osób. Ponad 14 000 osób rocznie bierze udział w kursach i zdobywa dodatkowe uprawnienia na każdym poziomie, od początkujących, do mistrzów olimpijskich. Szkoły na całym świecie starają się o miano Centrów Szkoleniowych RYA. Centra te są monitorowane na bieżąco przez władze RYA. Wszystkim zależy na jak najwyższym poziomie szkoleń. O sukcesach metod szkoleniowych świadczy choćby fakt, iż pomimo braku formalnego obowiązku posiadania uprawnień żeglarskich w Wielkiej Brytanii, rokrocznie tysiące osób zdobywają kolejne uprawnienia. Dewizą RYA jest Educate not Legislate. Wszyscy zaangażowani w system szkoleń mają możliwość ciągłego podnoszenia kwalifikacji.
Ogólny zarys historyczny. Wymagane licencje i pozwolenia.
- Certyfikaty sprzętowe
- The ship radio licence
- Uprawnienia operatora
- SRC
Zasady działania UKF Simplex i duplex. Kanały międzynarodowe. Kanały prywatne. Co to jest GMDSS? Urządzenia UKF i DSC.
- Montaż
- Zasilanie
- Antena
- Funkcje
- Zastosowanie DSC
- MMSI (Maritime mobile service identity)
- Oprogramowanie
- Funkcje
Navtex EPIRB SART. Telefony komórkowe. Procedury standartowe.
- Przygotowanie do korespondencji
- Zasady korespondencji
- Zakazane transmisje
- Tajemnica korespondencji
- Kontrola komunikacji
- UKF w porcie
Techniki głosowe
- Wysokość głosu
- Głośność
- Szybkość mówienia
Standardowy alfabet fonetyczny. Język radiooperatora.
- Prowords – wyrazy używane w korespondencji
- Odległości
- Kierunki
- Namiary
- Pozycja
- Prędkość
- Nazwy Geograficzne
- Czas
- Wywoływanie portów
- Nieznana stacje wywołująca
- Wywołanie ALL SHIPS
Procedury alarmowe
- Definicja
- Mayday
- Pan Pan
- Securite
- Transmisje alarmowe DSC i głosowe
Zachowanie w przypadku odebrania wzywania pomocy
- Mayday relay DSC i głosowe
- Korespondencja przy udzielaniu pomocy
- Namierzanie pozycji przy użyciu UKF
Fałszywe alarmy
- DSC
- EPIRB
EGZAMIN
Egzamin przeprowadzany jest bezpośrednio po kursie.
Certyfikat zostaje przysłany w ciągu 6 tygodni z Wielkiej Brytanii, pocztą na wskazany adres.
OPŁATY EGZAMINACYJNE
Oplata egzaminacyjna i za wydanie świadectwa:
Opłatę 60 funtów brytyjskich - GBP za egzamin i wydanie świadectwa należy opłacić kartą kredytową oraz wygenerować i podpisać wniosek egzaminacyjny.
Szczegółową instrukcję zgłoszenia na egzamin i płatności przesyłamy przy potwierdzeniu rezerwacji.
Oferujemy pomoc w przygotowaniu i opłaceniu formalności egzaminacyjnych przed szkoleniem.
Potrzebne
- zdjęcie o wymiarach 3,5 x 4,5 cm (nowego lub starego typu, czarno białe lub kolorowe)
- spinacz do zdjęcia
WAŻNOŚĆ i OBOWIĄZYWANIE PATENTU
Patent jest ważny na całym świecie (również w Polsce), można na jego podstawie pływać w strefie GMDSS 1 oraz rejestrować stacje radiowe na prywatnych i komercyjnych jednostkach w odpowiednich urzędach danego kraju (w Polsce jest to Urząd Komunikacji Elektronicznej).
Cena: 390 pln
Obejmuje:
- pełne szkolenie teoretyczne zgodne z programem kursu,
- ćwiczenia praktyczne z prawdziwymi radiostacjami,
- pakiet szkoleniowy RYA - podręcznik RYA Radio
- dodatkowe materiały dla uczestników: wzory komunikatów, polsko-angielski słowniczek VHF oraz skrypt w języku polskim przesyłane mailem
- dodatkowy materiał e-learningowy po angielsku przesyłany przed kursem
Dodatkowe koszty:
- wydanie certyfikatu: 60 GBP (funt brytyjski)
Port | Data kursu | Cena | Dostępność |
Jastarnia |
29.09.2019 Niedziela |
390 pln | Wolne miejsca |
Jastarnia |
13.10.2019 Niedziela |
390 pln | Wolne miejsca |
Jastarnia |
27.10.2019 Niedziela |
390 pln | Wolne miejsca |
Warszawa | 17.11.2019 Niedziela |
390 pln | Wolne miejsca |
Gdynia | 30.11.2019 Sobota |
390 pln | Wolne miejsca |
Warszawa |
08.12.2019 Niedziela |
390 pln | Wolne miejsca |
Warszawa |
11.01.2019 Sobota |
390 pln | Wolne miejsca |