Kurs SRC trwa jeden dzień i przeprowadzany jest w małych grupach. Koncentrujemy się na ważnych zagadnieniach dotyczących korespondencji radiowej. Nie będziemy uczyć na jakiej częstotliwości nadają poszczególne kanały i jakie są rodzaje modulacji fali, skupimy się wyłącznie na  praktycznym używaniu radia i na formułach, jakie obowiązują przy wywołaniu innej jednostki, czy akcji ratunkowej.

Stawiamy na praktykę - szkolimy na nowoczesnych radistacjach ICOM wyposażonych w zaawansowane fukcje DSC i zintegorwanych z GPS.

Uczestnikom kursu wysyłamy materiały szkoleniowe, z którymi warto zapoznać się przed kursem, aby zaoszczędzić cenny czas na przeprowadzenie ćwiczeń praktycznych, na które zwracamy szczególną uwagę.

Na miejscu każdy uczestnik kursu otrzymuje podręcznik SRC VHF wliczony w cene kursu - nie pobieramy dodatkowych opłat za książkę. 

Posiadamy autoryzację jako RYA Trainig Centre – możemy samodzielnie prowadzić zarówno kursy, jak i przeprowadzać egzaminy. Certyfikat brytyjski wystawiany po kursie jest równorzędnym dokumentem do polskiego świadectwa wydawanego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej i jest respektowany zarówno podczas kontroli, jak i podczas rejestracji radiostacji w Urzędzie. 

Oprócz kursów organizowanych w podanych powyżej terminach, możemy przygotować szkolenie dla grup w indywidualnie ustalonym dniu. Istnieje możliwość przeprowadzenia kursu w dogodnym miejscu: klubie, szkole, ośrodku.

Po ukończeniu kursu uzyskuje się uprawnienia do bezterminowej obsługi urządzeń jachtowych pracujących w systemie VHF+ DSC ( GMDSS 1) w żegludze pełnomorskiej.

Pamiętaj, że bez licencji radiooperatora SRC VHF nie możesz prowadzić korespondencji radiowej na morzu. Wyjątkiem od tej reguły jest wzywanie pomocy w sytuacji zagrożenia życia.

 

SRC (VHF + DSC) SRC ( Short Range Certificate )

Certyfikat radiooperatora krótkiego zasięgu VHF ( Very High Frequency ) – tzw. “Ukf-ka” DSC (Digital Selective Calling) – cyfrowe selektywne wywołanie. GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System) – morski światowy system łączności alarmowej i bezpieczeństwa Każdy jacht morski musi posiadać na  swoim pokładzie „UKF-kę”, mówią o tym przepisy bezpieczeństwa, dobra praktyka morska i zdrowy rozsądek. Wychodząc w morze warto sprawdzić działanie tego radia. W wielu przypadkach może ono decydować o życiu naszym i całej załogi. Według umów międzynarodowych i prawa do obsługi radia jest upoważniona osoba posiadająca uprawnienia operatora UKF, lub osoba pod jego bezpośrednim nadzorem. W praktyce oznacza to, iż na pokładzie każdego jachtu morskiego musi znajdować się przynajmniej jedna osoba z świadectwem SRC. W wielu krajach (Wielka Brytania, kraje basenu Morza Śródziemnego) uprawnienia te są częściej kontrolowane niż same kwalifikacje żeglarskie. W dniu 01.02.2005 (wg UM od 01.02.2007) został wprowadzony jako obowiązkowy system GMDSS. Według tego schematu jachty (głównie komercyjne, a takimi są wszystkie jachty czarterowe) powinny posiadać radia UKF z przystawką DSC. Do obsługi takiego radia potrzebne są kwalifikacje radiooperatora krótkiego zasięgu SRC. W razie kontroli, która stwierdzi brak osoby ze świadectwem SRC, grozi w najlepszym wypadku konfiskata radia. Pomijając kwestie prawne, a skupiając się na dobrej praktyce, dobrze mieć świadomość jak rozmawiać przez radiotelefon, zwłaszcza z przedstawicielami kraju, portu czy służb ratunkowych. Warto znać procedury ratunkowe, jakich informacji od nas się oczekuje no i co zrobić w przypadku nieumyślnego wywołania alarmu. Akcja ratunkowa to ogromne koszty (wiele organizacji finansuje się sama), poza tym w danym momencie inna jednostka może potrzebować pomocy, od której zależy życie wielu osób. Co zrobić w przypadku nieumyślnego wysłania MAYDAY, czy aktywowania EPIRB? Radio jest do rozmawiania, a jego obsługa jest prostsza niż może się wydawać.

RYA

Oficjalnie Royal Yachting Association jest organizacją pozarządową skupiającą ludzi zainteresowanych sportami wodnymi, powstało w 1953 roku, aczkolwiek pierwsze próby zrzeszenia właścicieli małych jachtów datuje się na rok 1888. Początkowo jako organizacja skupiająca syndykaty regatowe, szybko przekształciła się w ciało reprezentujące praktycznie wszystkie dziedziny sportów wodnych z powodzeniem reprezentując interesy wodniaków. System szkoleń został szybko zaadaptowany przez wiele innych środowisk, m. in. wojsko. W czerwcu 2004 r. RYA zrzeszało ponad 100 000 osób. Ponad 14 000 osób rocznie bierze udział w kursach i zdobywa dodatkowe uprawnienia na każdym poziomie, od początkujących, do mistrzów olimpijskich. Szkoły na całym świecie starają się o miano Centrów Szkoleniowych RYA. Centra te są monitorowane na bieżąco przez władze RYA. Wszystkim zależy na jak najwyższym poziomie szkoleń. O sukcesach metod szkoleniowych świadczy choćby fakt, iż pomimo braku formalnego obowiązku posiadania uprawnień żeglarskich w Wielkiej Brytanii, rokrocznie tysiące osób zdobywają kolejne uprawnienia. Dewizą RYA jest Educate not Legislate. Wszyscy zaangażowani w system szkoleń mają możliwość ciągłego podnoszenia kwalifikacji.

Ogólny zarys historyczny. Wymagane licencje i pozwolenia.

  • Certyfikaty sprzętowe
  • The ship radio licence
  • Uprawnienia operatora
  • SRC

Zasady działania UKF Simplex i duplex. Kanały międzynarodowe. Kanały prywatne. Co to jest GMDSS? Urządzenia UKF i DSC.

  • Montaż
  • Zasilanie
  • Antena
  • Funkcje
  • Zastosowanie DSC
  • MMSI (Maritime mobile service identity)
  • Oprogramowanie
  • Funkcje

Navtex EPIRB SART. Telefony komórkowe. Procedury standartowe.

  • Przygotowanie do korespondencji
  • Zasady korespondencji
  • Zakazane transmisje
  • Tajemnica korespondencji
  • Kontrola komunikacji
  • UKF w porcie

Techniki głosowe

  • Wysokość głosu
  • Głośność
  • Szybkość mówienia

Standardowy alfabet fonetyczny. Język radiooperatora.

  • Prowords – wyrazy używane w korespondencji
  • Odległości
  • Kierunki
  • Namiary
  • Pozycja
  • Prędkość
  • Nazwy Geograficzne
  • Czas
  • Wywoływanie portów
  • Nieznana stacje wywołująca
  • Wywołanie ALL SHIPS

Procedury alarmowe

  • Definicja
  • Mayday
  • Pan Pan
  • Securite
  • Transmisje alarmowe DSC i głosowe

Zachowanie w przypadku odebrania wzywania pomocy

  • Mayday relay DSC i głosowe
  • Korespondencja przy udzielaniu pomocy
  • Namierzanie pozycji przy użyciu UKF

Fałszywe alarmy

  • DSC
  • EPIRB

EGZAMIN

Egzamin przeprowadzany jest bezpośrednio po kursie. 
Certyfikat zostaje przysłany w ciągu 6 tygodni z Wielkiej Brytanii, pocztą na wskazany adres.

OPŁATY EGZAMINACYJNE

Oplata egzaminacyjna i za wydanie świadectwa:

Opłatę 60 funtów brytyjskich - GBP za egzamin i wydanie świadectwa należy opłacić kartą kredytową oraz wygenerować i podpisać wniosek egzaminacyjny.

Szczegółową instrukcję zgłoszenia na egzamin i płatności przesyłamy przy potwierdzeniu rezerwacji.

Oferujemy pomoc w przygotowaniu i opłaceniu formalności egzaminacyjnych przed szkoleniem. 

Potrzebne

  • zdjęcie o wymiarach 3,5 x 4,5 cm (nowego lub starego typu, czarno białe lub kolorowe)
  • spinacz do zdjęcia

WAŻNOŚĆ i OBOWIĄZYWANIE PATENTU

Patent jest ważny na całym świecie (również w Polsce), można na jego podstawie pływać w strefie GMDSS 1 oraz rejestrować stacje radiowe na prywatnych i komercyjnych jednostkach w odpowiednich urzędach danego kraju (w Polsce jest to Urząd Komunikacji Elektronicznej).

Cena: 390 pln

Obejmuje:

  • pełne szkolenie teoretyczne zgodne z programem kursu,
  • ćwiczenia praktyczne z prawdziwymi radiostacjami,
  • pakiet szkoleniowy RYA - podręcznik RYA Radio 
  • dodatkowe materiały dla uczestników: wzory komunikatów, polsko-angielski słowniczek VHF oraz skrypt w języku polskim przesyłane mailem
  • dodatkowy materiał e-learningowy po angielsku przesyłany przed kursem

Dodatkowe koszty:

  • wydanie certyfikatu: 60 GBP (funt brytyjski)
Port Data kursu Cena Dostępność
Jastarnia

29.09.2019

Niedziela
390 pln Wolne miejsca
Jastarnia

13.10.2019

Niedziela
390 pln Wolne miejsca
Jastarnia

27.10.2019

Niedziela
390 pln Wolne miejsca
Warszawa 17.11.2019
Niedziela
390 pln Wolne miejsca
Gdynia 30.11.2019
Sobota
390 pln Wolne miejsca
Warszawa

08.12.2019

Niedziela

390 pln Wolne miejsca
Warszawa

11.01.2019

Sobota
390 pln Wolne miejsca

 

Zapytaj o ten kurs

Zgadzam się

Strona używa plików cookie w celu poprawy jej funkcjonalności. W każdej chwili możesz usunąć i zablokować dalsze umieszczanie plików cookie zmieniając ustawienia przeglądarki. Szczegółowe informacje na temat plików cookie oraz przetwarzania przez nas danych osobowych zamieściliśmy w naszej Polityce Prywatności.