Przejęcie jachtu
Po dotarciu do bazy, z której będzie zaczynał się Państwa rejs, należy dopełnić formalności i przejąć jacht. W marinie należy odszukać biuro lub osobę z firmy, z której czarterowany jest jacht. Tam dowiedzą się Państwo o kolejnych czynnościach. Jeżeli czarterują Państwo jacht ze skiperem, poniższe czynności przejmuje właśnie on.
Wskazówki związane z przejęciem jachtu:
- Jeśli lista załogi nie została wcześniej przygotowana, należy przekazać do biura armatora paszporty/dow. osobiste członków załogi, aby obsługa przygotowała dokument.
- W biurze zostaną Państwo poinformowani, kiedy dokładnie nastąpi przejęcie jachtu - "check in".
- Wspólnym interesem Państwa i armatora jest to, aby Państwo jak najszybciej mogli się zaokrętować. W celu przyspieszenia działania, prosimy o cierpliwość.
- Zostanie Państwu przydzielony tzw. skipper lub bosman, który pokaże Państwu cały jacht. Dla ułatwienia, w dalszej części nazywamy go właścicielem.
- Dopóki jacht nie zostanie formalnie odebrany, prosimy nie wnosić na niego swoich bagaży – utrudnia to „check in”.
- Do czynności związanych z przejęciem jachtu od właściciela, prosimy wyznaczyć jedną, maksymalnie dwie osoby.
- Przejęcie – „check in” polega na obustronnym sprawdzeniu stanu technicznego oraz wyposażenia całego jachtu.
- Sugerujemy zrobić to od dziobu do rufy, zaczynając od wnętrza jachtu, a kończąc na pokładzie.
Na co należy zwrócić uwagę podczas przejęcia jachtu:
Wnętrze
- wyposażenie kabin
- oświetlenie
- pilot windy kotwicznej
- toalety
- kambuz – garnki, sztućce
- zastawa
- kuchenka gazowa
- stan napełnienia butli gazowych
- umiejscowienie akumulatorów – z reguły znajdują się pod kojami w tylnych kabinach
- zenza
- dociski bulajów oraz klap
- panel z przyrządami wraz z omówieniem funkcji
- GPS + plotter, UKF
- komplet map
- locja
- lornetka
- środki ratunkowe (kamizelki lub kapoki, szelki bezpieczeństwa, zestaw flar, róg mgłowy)
- ogólny stan silnika
- ilość paliwa w zbiornikach
Pokład
- kotwica
- światła nawigacyjne
- światło silnikowe
- światło kotwiczne
- zastosowanie wszelakich lin prowadzonych od masztu do kokpitu
- mechanizm uruchamiania i wyłączania silnika
- echosonda
- autopilot
- log oraz wszelkie inne przyrządy
- stan żagli
- zęzowa pompa ręczna
- wlewy wody
- wlewy paliwa
- stan pontonu
- stan silnika do pontonu – jeśli jest w opcji
- zawartość bakist – z reguły znajdują się tam: cumy, wiosła do pontonu, kanister na paliwo do silnika do pontonu, dodatkowy kanister na wodę, zapasowa kotwica, zapasowy rumpel, szmaty szczotki itp.
Uwaga:
Prosimy sprawdzić jak skalibrowana jest echosonda – czy głębokość mierzona jest od dna jachtu czy też od kila.
Prosimy dokładnie obejrzeć pokład oraz kadłub jachtu czy nie ma żadnych odpryśnięć żelkotu. Wszelkie wady należy zaznaczyć w protokole odbiorczym.
Wszelkie braki sprzętowe powinny zostać uzupełnione przez właściciela, a mankamenty wynikające z używania jachtu odnotowane.
Po zakończeniu procedury przejęcia jachtu należy podpisać protokół.
W dalszej kolejności udajemy się do biura gdzie, czeka na nas lista załogi oraz dokumenty jachtu.
Uiszczamy również kaucję zwrotną za jacht, która pobierana jest w EUR/USD lub lokalnej walucie. Honorowane są również karty kredytowe.
Po zakończeniu formalności sugerujemy krótki relaks, a następnie zaokrętowanie się i wypłynięcie w morze.